måndag 25 juni 2007

Missy recenserar: "The Librarian". En riktig höjdarrulle?

Hjälten: Noah Wyle är 30-nånting-snubben som har 23 examina (jomenvisst serru), kan allt (och då menar jag verkligen ALLT) och blir utslängd från college bara sådär*. Som tur är har han väskan full av kunskap. Host-host-harkel. Ursäkta min lätt pinsamma metafor, men den passade ju så braaa till denna film. Jo, just det ja. Vår hjälte bor hemma hos sin överbeskyddande mor också.

Handlingen: På något obegripligt och kanske lite magiskt(?) sätt får vår hjälte så jobb som Bibliotekarien och springer sedan runt i ca en och en halv timme och försöker rädda världen i varierade miljöer**, alla filmade mot en greenscreen. Det är tyvärr alldeles för komplicerat att beskriva detta närmare. Dessutom skulle jag bara stava fel om jag försökte, eftersom jag skulle krampa av skratt bara jag tänker på det. Uj... Aaanyway. De onda är riktigt onda, Bibliotekarien är tafatt och valpig, den snygga coola tjejen är snygg och cool, och det är många underbart useldåliga slagsmål och replikväxlingar. Eller vad sägs om denna: " Professor Harris. I should've known he was evil. He gave me an A-minus"? För att inte tala om "Let's just think about this for a second, shall we. I am out of your league, I'm so out of your league, that if your league exploded, I wouldn't hear about it for three days. So let us go on in a companionable silence shall we."

Fantastiskt. Jag är grymt imponerad.


Men jag undrar en sak. Vad var egentligen syftet med denna film?
a) Är det en promotionfilm för bibliotekarieutbildningen?
b) Var det dags att visa att bibliotekarier minsann kan vara lika coola som... eh... arkeologer?
eller
c) Är syftet att skildra en bibliotekaries vardag?***

Rolig var den i alla fall.

Eller som sambopersonen sa: "Den är så dålig att den har gått förbi så-dålig-att-den-blir-bra-stadiet och bara är dålig igen".





* Av sin lärare, som för övrigt senare i filmen visar sig vara ooond!
** Amazonas djungler/Himalaya/ på ett museum, you name it.
*** I så fall innebär inte bibliotekarieyrket riktigt vad jag trodde...

7 kommentarer:

Miss Upsey Daisy sa...

En liten ack så liten ledtråd?

Miss Upsey Daisy sa...

Jag kan maila över bilder och säga var det är om du är seriöst nyfiken?

Missy sa...

Se egen blog för svar. Högaktningsfullt osv.
;-)

Miss Upsey Daisy sa...

sådär.

Inte så anonym längre helt enkelt.

Smartasmia sa...

Ahhh..där har vi rullen för mig, alltså:-) Bockar ända ner i knäskålen av ödmjuk hymn för frökens tips! tjo

a spoonful of mint sa...

Låter lovande.

Missy sa...

Smartasmia: Ja, om du vill skratta så. Eller gråta :P
Yeh-yeh girl: Hahaha! Visst gör det?