måndag 15 februari 2010

Alla hjärtans måndag

Idag fanns det godis till mig när jag kom hem. Det var fint och finast av allt var att det var idag och inte igår. Fina gester på alla hjärtans dag är inte lika fint som fina gester en alldeles vanlig måndag.

För alla hjärtans dag får mig alltid att tänka på fjortonåringar som inte får rosor när rosor delas ut i klassrummet. Det får mig att tänka på att vara för lång, för stor och för konstig. Att vara fel och inte alls som de söta snyggtjejerna. Det får mig att tänka på vuxna som säger att "det löser sig, det blir bättre när du blir äldre" och tanken på att se sig själv i spegeln och undra vad tusan de pratar om. Trots att det ju är precis så och att jag nu är en av dem, de oförstående vuxna som minns hur det är att vara fjorton år även om ingen fjortonåring i världen skulle tro det.

Därför får jag alltid lite ont i magen på alla hjärtans dag. Och därför blir jag glad ända in i hjärtat av hjärtformat godis bara för att det är måndag.

Inga kommentarer: