söndag 23 december 2007

Have Yourself A Merry Little Christmas

Julhandlandet är färdigt, paketen är inslagna och glöggen står och puttrar i köket. Nu är det dags att slå sig ner i soffan och koppla av. Kanske med en DVD till glöggen? Kanske... kanske... en julfilm? Men vilken julfilm ska man då se? För att ångesten över det valet inte ska bli alltför stor har jag tagit mig friheten att sammanställa en liten lista över tidernas bästa och mesta julfilmer. Håll till godo:

1. Die Hard. Vad mer kan man säga? Hur mycket det än har stressats hemma i stugorna inför jul är det ingenting mot hur John McClane har det juletid. Tacksamma över det kryper vi längre ner under filten och tar oss en pepparkaka till.
2. Nightmare Before Christmas. Själv brukar jag börja lyssna på soundtracket till Nightmare Before Christmas någon gång i november för att komma i stämning lagom till jul.
3. Sömnlös i Seattle. Det här tänker jag inte ens förklara. Julfilm! Baraså!
4. Alla Harry Potter-filmerna. Det är alltid jul hos Harry Potter på film!
5. The Muppet Christmas Carol. Det är Mupparna, det är Dickens, det är helt enkelt lysande!

Som ni ser finns varken Love Actually eller It's A Wonderful Life med på listan, men det betyder inte att man inte kan titta på dem också. Men det är filmerna på min lista som är de bästa. Så. Då var det sagt.


UPDATE: Oooh! Jag glömde! Julfilmer får med fördel vara smöriga, smetiga, sockriga och sakna logik. Det är bästa sortens julfilm. Det och filmer där Bruce Willis utbrister Yippie-ki-yay! titt som tätt.

4 kommentarer:

Anonym sa...

jaa!!! Vi har nyss kollat in Die Hard 4.0 - yippey kayej!!

Miss Upsey Daisy sa...

Dock inte ett Päron till Farsa ...

FyFy.

dddd sa...

Glöm inte Dagboken. Dagboken är med på ALLA listor. Glöm aldrig det.

God jul!!!

Missy sa...

Hedgehog-Sara: Ah! Strålande, på min ära!

Miss Upsey Daisy: Helt rätt! Kunde inte ha sagt det bättre själv.

Miss KYD:
JAGHÖRDIGVÄLDIGTDÅLIGTJUSTNU... Ehum.