söndag 2 september 2007

Filmrecensionstajm! Tadaa!

Nu har det setts film igen. Videobutiken söndag kväll var lätt utplockad och det som fanns var dåliga-filmer-jag-redan-sett* och filmer-jag-skulle-vilja-se-men-inte-en-söndag-kväll**. Till slut hittade jag en ensam liten film på en hylla och tänkte; hmmm. Varför inte? Det var Se upp för dårarna, som jag varit sugen på att se ett tag enbart på grund av att jag blev alldeles tagen av Rakel Wärmländers insats i uppsättningen Sockersyndromet på Folkteatern här i stan i vintras.

Jag vill inleda med att säga att jag verkligen, verkligen, ville tycka om filmen.

Verkligen.

Men det hjälpte visst inte.

Jag orkar inte gå in på detaljerna, då kommer det att ta alldeles för lång tid, men för att sammanfatta: Alla män i filmen porträtterades som idioter, så fort det blev minsta känslosamt (vilket det blev oh så ofta) satte panflöjtsmusiken igång och under slutscenerna när alla var sååå glada och lyckliga satt jag och Sambopersonen i soffan dubbelvikta av skratt. Jag tror inte att det skulle vara roligt på riktigt det sättet. Men jag kan förstås ha fel, och i så fall var filmen fantastisk.

Och vad är grejen med att så många svenska skådespelare ska agera så fruktansvärt krystat och ansträngt och taaalaaa så uppstyltat? Va? När vi nu har en fyraårig statlig skådespelarutbildning kan de väl åtminstone få lära sig att tala hyfsat naturligt? Nej?

Men Rakel Wärmländer var bra. Oj vad bra hon är.






* Children of Men, Smokin´Aces... kom igen nu. Finns det någon som tyckt att de filmerna var bra?! Någon? Anyone? Nähä. Tänkte väl det.
** Last King of Scotland. Forrest Whitaker är alltid fantastisk, men min förmåga att processa information fungerar i regel "sådär" en söndagkväll...

2 kommentarer:

a spoonful of mint sa...

Är inte det typ den sämsta filmen som gjorts, jag var i chocktillstånd efteråt. Som en barnfilm fast för vuxna. Jag ryser.


Och du, GRATTIS! Du vann.

Missy sa...

Jag skulle välja kinesisk vattentortyr över att se denna film igen. Jag skojar inte.

- Och HURRAAA!!! Jippiiiie! Yay!